Možnosť jazdiť na legendárnom tanku T34/85 (v priestoroch našej firmy)
Bližšie informácie na tel. číslach: 0903 707 201, 0910 950 757.
Cena na hodinu jazdy tankom 700,00 EUR
T-34 je sovietsky stredný tank vyvinutý na prelome 30.a 40. rokov 20. storočia. V dobe svojho vzniku patril k najlepším stredným tankom, ktorý skĺbil dobrú mobilitu, pancierovanie aj palebnú silu. Na začiatku operácie Barbarosa neexistoval nemecký tank, ktorý by sa mu mohol úspešne postaviť v boji. T-34 všetky prekonával výzbrojou aj pancierovaním, väčšina ho dokonca nebola schopná vôbec ohroziť.
Prvou zdokumentovanou akciou tankov T-34 je úspešný protiúder jedného práporu 34.tankove divízie pri rieke San 22.júna 1941. Úspešnosť tejto akcie bola v tejto dobe skôr ojedinelá. Napriek tomu, že tanky T-34 mali zdrvujúcu prevahu nad ktorýmkoľvek vtedajším nemeckým tankom, boli ich formácie v prvých 2 – 3 týždňoch vojny prakticky celkom vyhladené, čo malo hneď niekoľko dôvodov. Prvým bola nevycvičenosť posádok tankov – jednak absolútna (úroveň výcviku bola v Červenej armáde celkovo veľmi nízku), hovorí sa, že posádky sa nestihli s tankom zžiť. Prvé várky týchto tankov navyše trpeli značnou poruchovosťou. V dobe svojho prvého nasadenia predstavovali tanky T-34 celkom novú kvalitatívnu triedu v rámci tankových konštrukcií. Nemecké tanky typov PzKpfw I, PzKpfw II, PzKpfW 35(t),PzKpfw 38(t),PzKpfw III s 37 mm kanónom ho vôbec nemohli ohroziť, pretože nedokázali prestreliť jeho pancier ani z tesnej blízkosti. O niečo lepšie si viedli nové tanky typu PzKpfw III s 50 mm kanónom a stíhač tankov Panzerjager I, ktoré mohli prestreliť niektoré slabšie časti jeho zadného panciera. Najlepšie na tom boli tanky typu PzKpfw IV, vyzbrojené krátkym 75 mm kanónom a útočné delá Stug III A-D, ktoré dokázali z malej vzdialenosti prestreliť zadný aj bočný pancier a pri veľkom šťastí údajne aj čelný .Problém však bol v tom, že sa najskôr museli dostať tak blízko, čo nebolo až tak jednoduché, pretože 76 mm kanón T-34 bez problémov prebíjal čelný pancier všetkých týchto strojov aj na veľkú vzdialenosť. Nemecké tanky viedli vo vedľajších parametroch, technike a jej kvalite (všetky mali vysielačky, ich vnútorný bojový priestor nebol tak stiesnený, mali kvalitnejšiu zameriavaciu techniku a lepšie riešený výhľad von. Takisto boli trochu spoľahlivejšie). Na druhej strane, spočiatku tieto rozdiely v sekundárnom vybavení nehrali v prípade stretnutia až tak veľkú úlohu. V roku 1941 tank T-34 nemal teoreticky medzi nepriateľskou technikou súpera rovnakých kvalít. Stroje T-34 boli v priebehu vojny dodané niekoľkým spojencom ZSSR, najmä v ZSSR zostaveným poľským a československým jednotkám, Bulharskej armáde po jej prechode na stranu ZSSR a Titovým partizánom. V priebehu vojny sa dostalo množstvo nepoškodených T-34 aj do rúk nepriateľa. Používali ich Nemci a Fíni.1.januára 1945 sa v radoch fínskych tankových vojsk nachádzalo 14 strojov T-34, z toho 7 T-34/76 a 7 T-34/85. Počet tankov T-34 používaných nemeckou armádou je ťažké odhadnúť, ale išlo rádovo minimálne o stovky strojov, z ktorých mnohé boli v nemeckých poľných dielňach rôzne upravené.
Základná charakteristika | |
---|---|
Posádka | 4 (vodič, veliteľ, strelec, nabíjač) |
Dĺžka | 6,75 m |
Šírka | 3 m |
Výška | 2,45 m |
Hmotnosť | 26 000 kg |
Pancierovanie a výzbroj | |
Pancierovanie | čelné 70 mm |
Hlavná zbraň | 76,2 mm kanón F-34 |
Sekundárne zbrane | 2x 7,62 mm guľomety DT |
Pohon a pohyb | |
Pohon | 12-valcový Diesel V-2-34 373 kW (500 k) |
Odpruženie | torzné tyče – Christie |
Max. rýchlosť | 55 km/h |
Pomer výkon/hmotnosť | 19,2 hp/tona |
Dojazd | 184 km (na ceste) |
Priechodnosť | svah so sklonom 35°, stena vysoká 0,71 m, brod hlboký 1,37 m, zákop široký 2,95 m |
Jozef Hostinský - TASSAT
Zbrane a strelivoOtázky ohľadne zbraní a streliva: 0910 950 757majiteľ: 0903 707 201
IČO: 11842229
DIČ: 1020375290
IČ DPH: SK1020375290
ZL: CA004421
Zápis: ObÚ Levice, č.ž.r. 402-2845
https://www.retro-military.sk/
Ukážky v Tekove 2013
—————
—————
—————